Jaunumi

Aptauja: 65 % iedzīvotāju izmanto finanšu aizdevuma pakalpojumus, populārākā – kredītkarte

Mūsdienās kredītpakalpojumi ir kļuvuši par svarīgu instrumentu, lai ikdienā risinātu dažādus finansiālus izaicinājumus un ātrāk sasniegtu mērķus, piemēram, iegādātos mājokli vai jaunu automašīnu, dotos ceļojumā vai īstenotu sapni par studijām. Kā liecina “Kredītinformācijas Birojaveiktā iedzīvotāju aptauja*, šobrīd kādu no kredītpakalpojumiem izmanto divas trešdaļas Latvijas iedzīvotāju (65 %), un pēdējo 10 gadu laikā tas ir pieaugums par 3 % procentpunktiem. Visbiežāk izmantotie finanšu aizdevuma pakalpojumi ir kredītkarte, nomaksa un mājokļa kredīts.

“Mūsdienās kredītpakalpojumi ir ļoti pieejami un arī pieprasīti. Pēdējos gados to veicinājusi arī digitālo tehnoloģiju attīstība, nodrošinot pieteikuma iesniegšanu elektroniski, atvieglojot un paātrinot pieteikuma procesu un būtiski uzlabojot klientu servisu. Lai gan kredītpakalpojumi ir ļoti vilinošs un ātrs veids, kā īstenot savus sapņus, tomēr ir jāatceras par pienākumu aizdevumu atmaksāt. Mūsu dati liecina, ka finanšu pratība sabiedrībā pakāpeniski uzlabojas, ko veicinājusi arī daudz stingrāka kreditēšanas politika," saka Intars Miķelsons, Kredītinformācijas Birojaizpilddirektors.  

Saskaņā ar aptauju mazāk kredītpakalpojumus izmanto Latgales iedzīvotāji (44 %), aptaujātie virs 50 gadiem (41 %) un sievietes (41 %). 

Kredītkarte vispopulārākā, bet lietojam mazāk nekā citviet

Iedzīvotāju iecienītākais kredīta pakalpojums ir kredītkarte, kuru izmanto aptuveni trešdaļa aptaujāto (34 %), un šis rādītājs ir identisks ar 2008. gada datiem, kamēr 2015. gadā lietotāju skaits bija samazinājies līdz 30 %. Kredītkarti ievērojami vairāk izmanto vīrieši (39 %), vadītāji (52 %)  un aptaujātie ar ienākumiem virs 2000 eiro mēnesī. 

Lai gan kredītkarte ir populārākais aizdevuma pakalpojums, tomēr salīdzinoši ar citām Eiropas valstīm to izmantojam mazāk. Saskaņā ar uzņēmuma “Statista" datiem Islandē, Šveicē, Norvēģijā, Somijā un Lielbritānijā kredītkarte ir vairāk nekā 60 % iedzīvotāju.

“Analizējot klientu paradumus, novērojam, ka kredītkartes paliek arvien pieprasītākas un ik gadu pieaug to lietotāju skaits. Starp bankas jaunajiem klientiem kredītkarte ir populārākais produkts – to izvēlas teju katrs otrais klients, tāpat ir klienti, kuri agrāk iecienīto debetkarti nomaina uz kredītkarti. Iemesli, kāpēc cilvēki arvien vairāk izvēlas kredītkarti, ir vairāki – tā vairs nepilda tikai kredītlimita pieejamības funkciju, bet ietver sevī veselu labumu kopumu, kas ikdienā spēj nodrošināt klientam gan drošību, gan ērtību. Piemēram, parasti kredītkartē ir ietverta ceļojumu apdrošināšana, pirkumu apdrošināšana, kā arī kredītlimits, kas var dot papildu drošības sajūtu, īpaši ceļojumos vai lielāku pirkumu gadījumā. Tāpat kredītkarti var pievienot digitālajam makam, kas ir klientiem ērti, veicot norēķinus ikdienā. Mūsdienās tā vairs nav bagāto cilvēku statusu apliecinājums, jo to izmanto cilvēki ar dažādu ienākumu līmeni. Pēc bankas datiem lielākā daļa jeb 58% kredītkaršu lietotāji ir vecumā no 35 līdz 54 gadiem," skaidro Luminor bankas biznesa attīstības vadītāja Jekaterina Ziniča.

Nomaksu izmanto gan turīgie, gan mazāk nodrošinātie

Dažādu preču vai pakalpojumu saņemšanu uz nomaksu izmanto katrs ceturtais Latvijas iedzīvotājs (24 %), tās lietotāju skaits pēdējos desmit gadu laikā pieaudzis par 8 % procentpunktiem. Šo produktu bieži izmanto gan iedzīvotāji ar ienākumiem virs 2000 eiro mēnesī (38 %), gan tādi, kuri savu ģimenes finansiālo stāvokli raksturo kā sliktu (44 %).

“Dati liecina, ka šis produkts ir populārs gan starp turīgiem iedzīvotājiem, kuri visticamāk preci vai pakalpojumu varētu iegādāties arī bez nomaksas izmantošanas, gan tādiem, kuri sava finansiālā stāvokļa dēļ citādāk preci vai pakalpojumu nevarētu iegādāties. Iespējams, turīgākie klienti izvēlas neiztērēt savus brīvos līdzekļus, tos paturot kā drošības spilvenu, vai investējot ienesīgākos finanšu pakalpojumos," saka “Kredītinformācijas Biroja" vadītājs.

Savukārt mājokļa aizdevumu izmantotāju skaits palicis teju nemainīgs un šobrīd ir 18 %. Šo pakalpojumu visbiežāk izmanto iedzīvotāji ar augstiem ienākumiem virs 2000 eiro mēnesī (54 %), vadītāji (35 %), Pierīgā dzīvojošie (33 %) un aptaujātie vecuma grupā no 30 līdz 39 gadiem (27 %).  

* Pētījumu 2024. gada februārī ir veicis uzņēmums “Norstat", aptaujājot 1000 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 60 gadiem.