Jaunumi

Aptauja: iedzīvotāji primāri veic elektrības un mobilā telefona rēķinu apmaksu

Katrs piektais iedzīvotājs (20 %), kuram mēnesī ir jāveic vismaz viens regulārais maksājums, finansiālu grūtību gadījumā primāri veiktu elektrības rēķina apmaksu. Kā nākamos ļoti līdzvērtīgs skaits aptaujāto izvēlētos veikt mobilā telefona rēķina apmaksu (13 %), hipotekārā kredīta ikmēneša maksājumu (12 %), īres maksājumu saimniekam (12 %) un apkures rēķinu (11%), liecina “Kredītinformācijas Biroja" veiktā iedzīvotāju aptauja.*

Starp tiem aptaujātajiem, kuriem ik mēnesi ir jāveic mājokļa kredīta vai īres maksājums, šie rēķini ir bijuši ar augstāko prioritāti, attiecīgi 65 % un 62 %. 

“Dažāda sadzīves elektronika un mobilie sakari ir kļuvuši par neatņemamu mūsu ikdienas sastāvdaļu, un neviens nevēlas palikt bez elektrības vai saziņas iespējām, visticamāk tādēļ šie maksājumi izvirzījušies priekšgalā. Turklāt elektroenerģijas vai mobilo sakaru atslēgšana var notikt salīdzinoši operatīvi. Iespējams, elektroenerģijas rēķinu apmaksas ir prioritāra arī tāpēc, ka visi lielākie elektroenerģijas pakalpojumu sniedzēji nodod datus “Kredītinformācijas Birojam". Tas nozīmē, ka rēķina neapmaksāšana ne tikai rada draudus palikt bez elektroenerģijas, bet arī negatīvi ietekmē kredītreitingu, nākotnē apgrūtinot jaunu kredītu vai pakalpojumu saņemšanu. Savukārt tiem, kuriem ir hipotekārā kredīta saistības vai nedzīvo savā īpašumā, ir būtiski nodrošināt sev “jumtu virs galvas", un lieki ar to nevēlas riskēt," informē Intars Miķelsons, Kredītinformācijas Birojaizpilddirektors.  

Vecuma grupā no 50 līdz 60 gadiem iedzīvotājiem būtiski svarīgāka nekā citām vecuma grupām  ir elektrības rēķina (28 %) un mobilā telefona rēķina apmaksa (19 %) , bet jauniešiem no 18 līdz 29 gadiem – īres maksājums saimniekam (26 %). Kamēr laukos dzīvojošiem izteikta prioritāte ir elektrības rēķins (34 %), rīdziniekiem – īres maksājums saimniekam (19 %) un apkures rēķins (16 %). 

Salīdzinoši retāk kā primāro finansiālu grūtību gadījumā aptaujātie, kas maksā par noteiktiem pakalpojumiem, apmaksātu ūdens, interneta, gāzes, televīzijas, fiksētā telefona un citus rēķinus.

Visbiežāk aptaujātie minējuši, ka ik mēnesi viņiem ir jāapmaksā elektrības rēķinu (87%), mobilā telefona rēķinu (87%) un interneta rēķinu (81%), kam seko ūdens rēķins (74%), dzīvokļa vai mājas apsaimniekošanas rēķins (63%) un apkures rēķins (62%). Salīdzinot ar 2015. gada pētījumu, iedzīvotāji būtiski retāk norādījuši, ka ir jāapmaksā televīzijas rēķins, bankas izsniegtā patēriņa kredīta ikmēneša maksājums, fiksētā telefona rēķins un studiju kredīta ikmēneša maksājums.

Kā norāda I. Miķelsons, jo lielāks pakalpojumu sniedzēju skaits iesniegs datus par saviem klientiem, jo precīzāka būs informācija par privātpersonu maksātspēju, un tas būs ieguvums gan uzņēmumiem, gan klientiem: “Ja pakalpojumu sniedzējs mūsu datu bāzē redzēs, ka persona kavē elektrības rēķinu, ko liela daļa sabiedrības uzskata par visbūtiskāko, pastāv iespēja, ka arī viņa rēķina apmaksa tiks kavēta. Savukārt, jo precīzāki būs dati, jo pasargātāki būs klienti no neapdomīgām kredītsaistībām." 

 * Pētījumu 2024. gada februārī ir veicis uzņēmums “Norstat", aptaujājot 1000 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 60 gadiem.